Levertijd maatwerk glas en spiegels

Levertijd maatwerk glas en spiegels
31 oktober 2017 827 view(s)

De productie- en levertijden van (maatwerk) glas en spiegels kunnen nogal uiteen lopen. Een simpel glasplaatje kan bij spoedgevallen misschien al binnen 3 - 5 werkdagen klaar staan voor afhalen in Oosterhout terwijl het bij een gehard-gelaagde glasplaat met bewerkingen misschien wel 4 tot 6 weken kan duren voordat deze geleverd wordt. Waar zitten deze verschillen nou in? We zullen je proberen wat meer inzicht te geven in de basis van het vlakglas, waardoor je uiteindelijk meer inzicht en begrip zal krijgen in de productie- en levertijden.

 

Wat is van invloed op de levertijd van glas?

De volgende factoren zijn o.a. van invloed op de productie- en levertijden van maatwerk glas en spiegels:

  • Bestelmoment
  • Orderverwerking
  • Glassoort
  • Voorradigheid
  • Bewerkingen
  • Productieplanning- en capaciteit glasfabrikant
  • Kwaliteitscontrole
  • Logistiek

 

Bestelmoment

De bewerking van glas wordt doorgaans gedaan door bedrijven die onder de bouwsector vallen. Deze bedrijven zullen tijdens de bouwvak (3 weken) en de feestdagen in december (2 weken) gesloten zijn. Rondom deze periodes is het erg druk, want iedereen wil zijn glas graag nog voor de sluiting in huis hebben. En als de fabrieken weer terug zijn na de sluiting ligt er een hele stapel orders op ze te wachten. Houdt in deze perioden dan ook rekening met langere levertijden en bestel ruim op tijd.

 

Orderverwerking

Als een order wordt geplaatst met duidelijke details en correcte factuur- en verzendinformatie dan scheelt dit veel tijd in de orderverwerking. Bij onduidelijkheden of twijfel van juistheid van de bestelling zullen we de order pas doorzetten naar productie als we vanuit de klant duidelijkheid hebben gekregen dat alles klopt. Op deze manier voorkomen we veel teleurstellingen achteraf. Normaal zetten we een bestelling dezelfde dag nog naar de fabriek door om geen overbodige tijd te verliezen. Bij extreme drukte, vakanties etc. kan daar een dag vertraging in zitten.

 

Glassoort

De glassoort speelt een grote rol in de levertijd. Ongehard enkel glas is niet te vergelijken met bijvoorbeeld brandwerend glas. De complexiteit van het product heeft een grote invloed op de productietijd.

 

Voorradigheid

Niet elke fabrikant heeft alle glassoorten (en/of in onbeperkte hoeveelheden) op voorraad staan. Als een bepaalde glassoort niet (meer) op voorraad is dan zal de voorraad eerst moeten worden aangevuld voordat je bestelling kan worden gemaakt. Over het algemeen is dit wel goed geregeld en zijn er zeer weinig vertragingen op dit vlak.

 

Productieplanning- en capaciteit van de glasfabrikant

Als je een glasplaat besteld in een bepaald model, met slijpbewerkingen en misschien wel gaten en/of zandstraalwerk dan krijg je te maken met extra handelingen. Deze bewerkingen kosten stuk voor stuk extra tijd en hebben daarmee invloed op de productietijd. Ook het harden van glas is een extra handeling die extra tijd kost. Hierdoor is de levertijd van gehard glas tijd langer dan die van ongehard glas.

Heb je een simpele glasplaat nodig zonder verdere bewerkingen, staat deze glassoort op voorraad, en de glasfabrikant heeft de tijd deze direct te maken, dan is dat praktisch gezien binnen 5-10 minuten gemaakt. Helaas werkt dit niet op deze manier. Om de kosten laag te houden worden productieprocessen geoptimaliseerd; orders worden verzameld en met een zo hoog mogelijk snijrendement (en dus minimaal snijverlies) op maat gesneden. En net als bij de wachtrij bij de kassa zijn er al klanten voor je en zal je even moeten wachten voordat je bestelling daadwerkelijk wordt ingepland. Deze productie- en capaciteitsplanning wordt gemaakt door de glasfabrikant en is gebaseerd op o.a. andere bestellingen van diezelfde glassoort die gemaakt moeten worden. Dit is gunstiger voor de prijs die je als klant uiteindelijk betaald en natuurlijk beter voor het milieu.

 

Kwaliteitscontrole

Als de productie dan eindelijk klaar is volgt er een kwaliteitscontrole. En is het glas verkeerd gemaakt of beschadigd geraakt? Dan beginnen we weer van voor af aan....

 

Logistiek

Maar we gaan natuurlijk uit van een goede productie en dan komt de logistieke afhandeling aan de beurt. Om de bezorgkosten zo laag mogelijk voor je te houden zal er zo efficiënt mogelijk moeten worden gepland. Mede hierdoor wordt er gebruik gemaakt van vaste routes en speciale planningssoftware. De dag van levering is afhankelijk van je afleveradres (woonplaats). Hierdoor kan het voorkomen dat het glas al 4 dagen klaar staat voordat het daadwerkelijk wordt geleverd. Goed plannen heeft ook het voordeel dat we je ongeveer 2 werkdagen voor de levering al kunnen informeren hoe laat je bestelling ongeveer wordt afgeleverd.

Als je glas snel wilt afhalen kan je het beste kiezen voor Glas Afhaal Centrum in Oosterhout (bij Breda). Hier komt het glas vanuit de fabriek binnen. Vanuit Oosterhout wordt het op donderdagen naar 's-Hertogenbosch vervoerd. Ook daar kan het gebeuren dat glas al 4 dagen binnen is en dan pas naar 's-Hertogenbosch komt.

 

Wat is nou uiteindelijk de productie- en levertijd van glas?

 

Doorgaans zou je kunnen stellen dat dit de standaard productie- en levertijden zijn van glas:

  • enkel floatglas: 5 tot 10 werkdagen
  • gekleurd floatglas: 5 tot 10 werkdagen
  • gelakt floatglas: 10 tot 15 werkdagen
  • gehard glas: 10 tot 15 werkdagen
  • standaard en gekleurde spiegels 4 en 6 mm: 5 tot 10 werkdagen
  • speciale spiegels (dubbelzijdig, confrontatie, spiegel 8 mm, met veiligheidsfolie): 10 tot 15 werkdagen
  • gelaagd glas: 7 tot 10 werkdagen
  • figuurglas: 5 tot 15 werkdagen
  • gelaagd - gehard glas: 15 - 20 werkdagen
  • gehard gelakt glas: 15 - 20 werkdagen